torstai 26. maaliskuuta 2015

BEAUTIFUL POKHARA

Pokharaan Kathmandusta on noin 200km, mutta matka sinne bussilla kesti suunnilleen seitsemän tuntia.  Tie oli mutkikas ja kulki vuoren rinteessä. Kirjoitin aiemmin täällä kuinka olin jostain lukenut sen olevan "bus ride from hell". Noh minun mielipiteeni on että ei ole. Meidän matkaamme toi kyllä lisäjännitystä kova ukonilma ja kaatosade. Bussi huurustui sisältä ja tuulilasia joutui joku mies pyyhkimään sisältä että kuski edes jotain näki. Vettä tuli ikkunoiden raoista sisään (liukuikkunat) ja sumu oli sankka. Yksi Nepalilainen kaveri istui kuljettajan kanssa samassa kopissa edessä ja oli kuulemma kuljettajaakin jännittänyt matka (tämä onneksi kuultiin vasta kun matka oli turvallisesti ohi). Pysähtyähän ei voinut tuolla kapealla ja mutkaisella tiellä kesken kaiken. Vaikka meidän ajo-olosuhteet olivatkin erittäin huonot, en jostain syystä osannut sen kummemmin pelätä, ehkä vähän jännitti, mutta niin olisi jännittänyt ihan normaalissa autossakin normaalilla tiellä tuo sää. Nuo kuskit tuolla osaavat kyllä asiansa ja ovat niin monesti noita samoja reittejä ajellut etten ihmettelisi vaikka osaisi silmät sidottuna siellä ajaa. Turvallisin vaihtoehto on kuitenkin valita turistibussi jolla myös me menimme (hintavampi, mutta turvallisempi). Kuskit ajaa paljon rauhallisemmin ja busseja ei ylibuukata niinkuin jotain paikallisia busseja buukataan. Onnettomuuksia siellä kuitenkin valitettavasti tapahtuu välillä.

Erittäin herkullinen juustotoasti ekalla pysähdyksellä!

Esillelaitto on toissijainen, kun maku on kohdallaan. Herkullisia momoja toisella pysähdyksellä.

Pokhara on paitsi paikka josta trekkauksemme alkoi, myös erittäin kaunis kaupunki Nepalissa. Pokhara sijaitsee kauniin Phewa järven rannalla kauniiden vuoristomaisemien katveessa. Selkeällä ilmalla vuoret voi nähdä myös peilikuvana järven pinnasta. Itse emme tätä päässeet näkemään kun ilma oli aika usvainen, mutta kauniit olivat maisemat silti.

Tunnelma Pokharassa oli leppoinen, rannalla pelattiin jalkapalloa tai muuten vain hengailtiin. Rantakadulla käveli ihmisten lisäksi myös koirat sekä vasikat ja ravintoloista tulevat tuoksut kutsuivat turisteja terassille syömään. Pokharassa oli mielestäni rantalomakohde fiilistä vaikka sellainen paikka ei sinällään ole kyseessä järvenrannasta huolimatta. Veneitä sai vuokrattua rannasta ja soutamalla pääsi Tal Barahi temppelille, josta on kuulemma upeat näkymät vuorille. Itse emme tuonne kerenneet soutamaan, mutta olimmehan menossa katsomaan vuoria vähän lähempää, joten se ei niin haitannutkaan ;)

Kuvauskerho koolla kuvaamassa auringonlaskua.

Olimme iltapäivällä perillä Pokharassa. Seuraavana aamuna oli edessä sitten lähtö trekkaukselle. Ehdimme kuitenkin vähän tutustua kaupunkiin. Kävimme katsomassa rannassa auringonlaskua ja vähän kaupoilla ostamassa trekkaukselle vielä viime hetken hankintoja, sadeviittaa sun muuta. Herkullisen iltaruuan jälkeen uni maittoi meidän kahden euron huoneessamme, tuo majapaikka oli kyllä nappi löytö!

Vinkki! Pokharassa varsinkin on paljon trekkaus välineitä myyviä kauppoja, nämä ei kuitenkaan ole niitä aitoja ja kestävimpiä vaihtoehtoja. Joten osta tärkeimmät esim. kengät, hanskat ja tuulipuvut jo Suomesta. Tai vaihtoehtoisesti jos löydät Sonam nimisen kaupan jostain Nepalista (Kathmandussa ainakin oli, varmaan myös Pokharassa) kannattaa siellä käydä, laadukasta retkeilytavaraa paljon edullisemmin kuin Suomessa :)
Osa porukastamme osti näistä feikki kaupoista sadeviitat jotka kuulemma kesti kyllä ihan hyvin. Itse ostin sadehousut joihin olin kyllä tyytyväinen, vaikka ulkonäkö niissä ei ollutkaan yhtään imarteleva :D Hanskat sai kuulemma oppaamme mukaan käydä heittämässä trekkauksen jälkeen takaisin niiden myyjälle!

Näkymä majatalon kattoterassilta, Fishtail-vuori. Vielä noin "pienenä" edessä.

Aamuvarhain lähtö majatalolta Nayapul:iin, josta trekkauksemme jalan starttaa.

Palaan ensi viikolla taas asiaan, nyt alan tekemään viimehetken pakkailuja Lontoon reissua varten :)

-Saara

Aino-Kaisa Lonka kirjoitti...

Hei Saara! Liitäppä tänne lukija linkki, niin päivittyy aina lukijalle lukijalistalle. Näin on helppo huomata kun tulee uusia päivityksiä :)
Matkakuvat on aina niin ihania!! :)

Unknown kirjoitti...

Joo teen sen, kiitos muistutuksesta :) jäänyt se vielä laittamatta.